by

Zklamání, rozloučení a nový začátek.

Rozhodně nemůžu říct, že bych se v květnu nudil.

Prodal Daroval jsem DokonalyUces.cz

V únoru jsem dal do aukce svůj první web, který se vydražil za lehce přes 5 tisíc korun, a v minulém reportu jsem si tak stanovil prodej dalších dvou webů.

Beru to jen jako náhradu freelancingu. Na hodinovku to sice nevyjde nijak lépe (v některých případech i hůře), ale alespoň na tom můžu dělat, když mám čas a bez tlaku ze strany klienta.

Vytvořil jsem tak dámský magazín DokonalyUces.cz a čekal, jestli se prodá.

A prodal se!

… za 700 Kč.

Vydražená cena stěží pokryla fixní náklady jako je doména, hosting nebo vystavení aukce a provize Webtrhu. A to nepočítám použitou šablonu, protože je multilicenční.

Bohužel už však nepokryla byť jen hodinu mého času, a tak jsem tento web vytvořil vlastně zadarmo.

Mé zklamání stranou – Gratuluji kupci, protože takhle výhodná nabídka se jen tak nenaskytne.

Ovšem, jak každý podnikatel ví, každý neúspěch skrývá cennou zkušenost, a tak jsem se i já snažil přijít na to, proč to teď nevyšlo.

Mezi hlavní viníky řadím:

  1. Neatraktivní téma pro Webtrh: Ačkoliv je téma webu poptávané (ve vyhledávačích i na sociálních sítích), obsahově se s ním dá vyhrát a možnosti monetizace jsou široké, nejspíše to není něco, čemu se chce běžný Webtržník věnovat.
  2. Špatně zvolený čas: Zájem o web byl, pár lidí mi napsalo SZ a ještě více samotnou aukci sledovalo. Možnou chybou tak mohl být i ranní čas, ve kterém aukce skončila.

(Pokud vás napadlo něco jiného, určitě mi napište do komentářů.)

Nicméně jsem po tomto failu nechtěl riskovat, že bude mít moje práce opět charitativní podtext, a rozhodl jsem se další aukce odložit na neurčito.

To jsem však nevěděl, že mě ještě jeden prodej čeká…

Rozloučil jsem se zábavním webem

Už minule jsem se zmiňoval, že se zábavním webem končím a jsem ochotný ho prodat.

Nečekal jsem ale, že se mi ho podaří prodat takhle rychle – a to, aniž bych někoho vůbec kontaktoval.

Jen díky tomuto blogu (= pobídka pro ty, kteří ten svůj ještě nemají) se mi ozvalo pár lidí, přičemž s jedním jsem se poměrně rychle domluvil a ke konci května web změnil majitele.

Adresu webu s ohledem na nové majitele nebudu zveřejňovat.

Cena pak byla v řádech nižších desetitisíců, což bylo (bohužel) adekvátní vzhledem k výdělkům z předchozích měsíců. Ještě před rokem bych však nešel do ceny několikrát vyšší.

Proč jsem to tedy za takovou cenu prodal?

Nebylo lepší si web nechat, kdyby se to v budoucnu zase nastartovalo?

Na tyto a další otázky jsem odpovídal, poté co jsem začal o prodeji mluvit s ostatními.

Podržet web byla určitě jedna z možností. Nicméně mi už nešlo tolik o to, abych z webu vydoloval nějakou tu korunu navíc, jakože spíš o to, abych si uvolnil ruce k něčemu dalšímu.

Zábavní web mi už nezapadal do celkového konceptu, nijak mě nenaplňoval a akorát odváděl moji pozornost špatným směrem.

A jak teď web vypadá pod správou nových majitelů?

Lehce se změnil design, včetně obměny loga a nové hlavní stránky. Nevypadá to vůbec špatně.

Bohužel s tím přišlo také stránkování článků, kterému jsem se vyhýbal jako čert kříži, protože ho bytostně nesnáším, a nasazení reklamních bloků AdNow. To jsou ty, které vám ukážou, jak zhubnout 20 kilo za týden nebo jak vydělat 30 tisíc euro bez práce.

Tímto v žádném případě nechci hanit nové majitele.

Po byznysové stránce je to naprosto logický krok, jak ihned zvýšit příjmy webu a tím docílit rychlejší návratnosti investice. Navíc bych lhal, kdybych řekl, že jsem s těmito změnami tak nějak nepočítal.

Spíš tím chci vyjádřit svoji frustraci ze zábavních webů jako takových. Stránkování a reklamy plné spamů jsou zde totiž naprostým standardem.

Osobně v tomto přístupu nevidím budoucnost a snažil jsem se tak jít cestou „čistšího“ webu, který tím vystoupí ze šedi ostatních webů a v budoucnu vydělá více na brandu a s ním spojené komunitě.

Je to ale dlouhodobá a poněkud riskantní hra.

Dost možná se totiž pletu a lidem, kteří tyto weby pravidelně konzumují, tento standard naprosto stačí.

A právě to je jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl s takovými weby skončit.

3 ponaučení, které si z toho odnáším

Tento web jsem založil ještě v prvním semestru na vejšce a viděl jsem v něm takový potenciál, že jsem se nebál ze školy odejít a věnovat se mu na plno.

Během dalšího roku mě web nejen že začal živit, ale dokonce přišly měsíce, kdy měl přes milion návštěv.

Když teď koukám zpátky, napadly mě 3 ponaučení, které si z této cesty odnáším:

1. Na nic nečekejte a začněte hned

Na vlnu virálních stránek jsem naskočil hned, jak jsem o ní začal číst na zahraničních blozích.

Troufám si říct, že jsem byl mezi prvními v ČR, což se také ukázalo na neexistující konkurenci a ještě naivním Facebooku, který byl s trafficem více než štědrý.

Stačilo jedno sdílení na stránce a hráz s návštěvností se ihned protrhla.

Tohohle můžete docílit jen když na nic nečekáte a hned se do toho pustíte s plnou vervou.

2. Když jste nahoře, neusněte na vavřínech

V roce 2015 mi stačila pravidelná publikace jednoho článku denně. Každý měsíc mi stačilo pracovat jen pár dní a web i tak vydělával stále více a více.

A to byla ta největší chyba.

Zatímco jsem nic nedělal, konkurence publikovala daleko více obsahu a nepřestávala škálovat traffic, který Facebook už pomalu začínal škrtit.

Když jsem si toho všiml, bylo pozdě.

Když se ocitnete na vrcholu, musíte makat dvakrát tolik, abyste z něj nespadli.

3. Pokud jedete jen ze setrvačnosti, ukončete to

Svět – a internet především – se mění neskutečně rychle. Co bylo včera, už dneska nemusí platit. Nemá cenu zachraňovat něco, v čem sami nevidíte budoucnost a co vás už nebaví.

Web jsem měl prodat už vloni a to nejen kvůli tomu, že bych si za něj mohl říct více, ale především kvůli tomu, že jsem už rok mohl pracovat na něčem jiném.

Pokud ztratíte momentum a/nebo chuť na projektu dále pracovat, nepokračujte jen kvůli zaběhlé rutině. Skončete to a vydejte se za něčím jiným.

Jaká je předpověď pro červen?

Úkoly z posledního reportu (prodat web v aukci a snížit počet projektů) se mi podařilo zdárně splnit, ačkoliv jsem tento průběh úplně nepředpokládal.

S čistým štítem si tak můžu naplánovat nové úkoly na červen:

První úkol: 100 % focus na web s elektronikou

V květnu jsem řešil hlavně prodeje webů a už nezbylo tolik času na web s elektronikou.

Tento měsíc tak bude jen ve znamení tohoto webu.

Už jsme skoro v půli 2017 a to znamená jen jedno – Vánoce se blíží.

A proto je potřeba do toho šlápnout dvakrát tolik.

Co se týče webu o zdraví, ten jede čistě na autopilotu. Obsah je přibližně z 95 % evergreen, a tak si něco málo vydělá.

Ačkoliv mě těší (a děkuji!), že se ozvalo několik zájemců i na tento web, zatím se ho prodávat nechystám.

Druhý úkol: Testování nových rutin

Už mám zase rozhozený režim a převod webů a řešení s tím spojených problémů tomu opravdu nepomohlo.

Od začátku června tak zkouším nasazení nové rutiny.

Opět jsem do denního plánu zařadil pohyb (a to dokonce hned z rána!) a testuji, jak si na to zvyknu a jak mi to bude vyhovovat.

Zatím to vypadá dobře a v dalším reportu vám povím, k jakým výsledkům jsem došel.

Konec jedné éry… a začátek nové!

Květen byl možná hořkosladký, ať už kvůli nepovedené aukci nebo rozloučení se s dlouholetým projektem.

V každém případě mě ale zase posunul dál.

A o progresu je to především.

Povězte mi, v jaké etapě se právě teď nacházíte vy?

Díky za každý komentář, sdílení i konverzaci na Twitteru.

Přidej komentář

Komentář

  1. Honzo, za mě rozumný krok. Ono je hezké na vlně virálu frčet, jenže to je mrtvý kůň. Za prvé, etika je asi na úrovni lichvářských půjček a obsah se krade ve velkém. Jasně, funguje to – ale čím dál hůř. Čím dál víc lidí to nesnáší, čím dál snadněji můžou autory nahlašovat a často žalovat. Čím dál víc se blokuje reklama a výdělky z PPC jdou nekompromisně ke dnu. Uživatelé jsou chytřejší a už taky nepoklikají každou blbost.

    Osobně vidím smysl spíš ve větším authority webu, který může měnit své cílení, využívat širší skálu možné monetizace a jen tak ho nikdo dolů nedostane. Na to pak jde nabalovat další věci – recenze, e-booky, video, vlastní produkty… Hraju si s tím, milionář nejsem, ale rozhodně v tom vidím smysl.

    • Jsem rád, že na to máme stejný pohled, Zbyňku.

      Teď se právě o takový authority web snažím. Věřím, že má potenciál přerůst v něco daleko většího a jsem na něj natěšený stejně, ne-li víc, jako když jsem před lety začínal se zábavním webem.

      Tak snad nám to oběma vyjde. 🙂

  2. Milión návštev mesačne :O – to muselo aj celkom slušné prachy zarobiť a máš veľkú pravdu v tom, že ked je človek na vrchole alebo darí sa, tak aby nezaspal na vavrínoch a rozvíjal sa ďalej – to je úplny základ. Toereticky fakt ako píšeš budeš mať oveľa lepší focus a aj voľnejšie ruky, ked si predal daný herný web a nedávno som v jednej obľúbenej knihe čítal – ,,niečo končí – niečo začína,, a je to jedno z mojich hlavných mott. Niečo podobné píšeš tiež ,,Konec jedné éry… a začátek nové!,, – Good luck 🙂 !